Antiek strijkijzer (kachelbout)

Ik ben een beetje aan het experimenteren met productfotografie. Enerzijds om te oefenen inclusief het nabewerken in photoshop (verlopen maken ed), anderzijds omdat ik een aantal antieke spulletjes heb (van familie gekregen) waar ik erg blij mee ben die in mijn bezit te hebben en deze dus ook leuk vind om te fotograferen. Jullie hebben al enkele oude fototoestellen voorbij zien komen ;-).

Dit is een antieke kachelbout. De zool is aan de achterkant recht en loopt in een punt naar voren (Engels model). De greep bestaat uit twee verticale stukken metaal verbonden door holle buis. “Silvester´s Patent” slaat op dit handvat. Door de holle buis koelt de handgreep snel af, wat voorkomt dat je je hand brandt. Deze vinding werd onder meer op de Salter strijkbouten eind 19e/begin 20e eeuw veelvuldig toegepast, maar kwam ook bij andere merken voor.*

Nee, ik ben geen lopende encyclopedie, daarvoor hebben ze Google voor uitgevonden ;-). Ik google werkelijk alles en dan gaat er regelmatig een wereld voor me open. Wist je bijvoorbeeld dat er een vereniging voor strijkboutenverzamelaars is ;-). Kijk maar eens op http://strijkboutenverzamelaars.nl. Er is ook een museum. Geweldig dat soort dingen ;-).

* bron: http://collectie.museumrotterdam.nl/

Categories: Product Photography | Tags: , , , | 9 Comments

Post navigation

9 thoughts on “Antiek strijkijzer (kachelbout)

  1. Leuk,
    Eventueel ooit eens een foto trekken van je opstelling. Ik heb hier in de garage ook wat inéén geknutseld, maar ben altijd benieuwt hoe anderen aan hun resultaat komen.

    Qua bewerking zeker geslaagd, geeft mooi de details weer.

  2. Coccinella

    Knap gedaan!
    Zo eentje heb ik bij mijn oma nog zien staan.
    Groetjes,
    Coccinella.

  3. laura pasch

    Mooie foto!!, hij lijkt bijna los te zijn van achtergrond en ondergrond. En oude voorwerpen spreken mij zeker aan.:)

  4. Het is altijd leuk om antieke spulletjes op de foto te zetten.
    Wij hebben dat ook gedaan en het valt lang niet altijd mee!
    Een prachtig voorwerp! Mooi op de foto gezet 🙂

  5. Wat een prachtexemplaar ! Productfotografie is zeker heel leuk maar wel moeilijk denk ik.

  6. Vier jaar terug hebben wij die van ons moeder weggedaan, ze had er nog een 10 tal waarvan er zeker 5 verschillend waren. Je hebt deze alvast prachtig vastgelegd.

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

